Het veilig gebruik van slaapmiddelen

Veel mensen vinden slaapmiddelen nuttig voor slapeloosheid. Uw arts kan u aanraden een slaapmiddel te nemen om u te helpen in slaap te vallen, ‘s nachts langer te slapen, minder vaak wakker te worden of de kwaliteit van uw slaap te verbeteren. Er zijn een paar dingen waarmee u rekening moet houden als u probeert te beslissen of een slaapmiddel voor u de juiste aanpak is:

Slaapmiddelen kunnen een goed idee zijn als u gedragsveranderingen en andere niet-medische behandelingen hebt geprobeerd, maar slapeloosheid blijft de dagelijkse activiteiten, productiviteit of persoonlijke relaties verstoren.

Als uw slapeloosheid van korte duur is, kunnen slaapmiddelen helpen. Bijvoorbeeld als u moeite heeft met slapen als gevolg van een tijdelijke verandering in uw werkschema, in het geval van een jetlag, of voorafgaand aan een speciale gebeurtenis of een andere oorzaak van kortstondige angst en slapeloosheid.

Als u en uw arts de oorzaak van slapeloosheid hebben vastgesteld, kan voor deze oorzaak een bepaald slaapmiddel worden aangewezen.
Bespreek met uw arts of uw slaapproblemen psychologische of gezondheidsgevolgen hebben.

Slaapmiddelen kunnen geen gezonde slaapgewoonten vervangen; goede slaapgewoonten zijn de basis van een goede behandeling van slapeloosheid. Vooral als uw slapeloosheid langdurig is, is het belangrijk om niet-medische benaderingen te gebruiken, zoals een goede slaaphygiëne en cognitieve gedragsbehandelingen voor slapeloosheid. Voor sommigen kan een combinatie van medische en gedragsbehandelingen de beste manier zijn om slapeloosheidsverschijnselen te behandelen, en voor anderen wordt een slaapmiddel gebruikt aan het begin van de behandeling en nemen gedragstechnieken het over als een aanpak op lange termijn.

Sommige slaapmiddelen zijn alleen op recept verkrijgbaar. Dit komt omdat het belangrijk is om samen met een arts te beslissen over het beste type, de beste dosis en het plan voor het nemen van een slaapmiddel. Over-the-counter slaapmiddelen werken voor sommige mensen, maar het is geen goed idee om deze regelmatig te gebruiken voor een lange periode van tijd. Het beste is om met de inbreng van uw arts een slaapmiddel te gebruiken.

Veilig gebruik van slaapmiddelen

Overweeg deze factoren om er zeker van te zijn dat u veilig gebruik maakt van een slaapmiddel:

Overleg met uw arts over het te gebruiken type, de juiste dosis en het beste behandelplan. Uw arts zal rekening houden met uw leeftijd en andere gezondheidsfactoren, evenals de onderliggende oorzaak van slapeloosheid, indien mogelijk. Al deze informatie is belangrijk voor een goed gebruik van de slaapmiddelen.

Vergeet de niet-medische aanpak niet: Als u een slaapmiddel neemt, is het nog steeds belangrijk om niet-medische benaderingen te gebruiken, zoals cognitieve gedragsbehandelingen, ontspanningsoefeningen en algemene slaaptips om gezonde slaappatronen vast te stellen Meerdelige benaderingen om het begin van de slaap te vergemakkelijken en de slaap te behouden worden algemeen beschouwd als de beste behandelingsaanpak.

Slaapmiddelen van slaapwijsheid.nl kunnen zeer nuttig zijn, vooral bij het bieden van initiële verlichting voor mensen met slapeloosheid, maar de meeste artsen zijn het erover eens dat ze niet voor onbepaalde tijd moeten worden gebruikt. Uw arts zal u helpen uitzoeken hoe lang u een slaapmiddel moet gebruiken (het doel is om een slaapmiddel te nemen voor de kortste duur die u nog steeds de juiste slaapvoordelen biedt).

Over-the-counter slaapmiddelen kunnen sommige mensen helpen op de korte termijn, maar ze zijn niet bedoeld voor langere termijn gebruik of als een uitgebreide fix voor slapeloosheid.
Volg de veiligheidsrichtlijnen: Het is belangrijk om alle veiligheidsrichtlijnen van elk slaapmiddel te volgen. Lees zorgvuldig het verpakkingsmateriaal en praat met uw arts over eventuele voorzorgsmaatregelen waar u zich bewust van moet zijn, vooral omdat deze betrekking hebben op uw persoonlijke gezondheid.

https://slaapwijsheid.nl/slaapmiddelen/