Word cloud als presentatievorm bij kwalitatief onderzoek

Het is vaak moeilijk om mensen mee te nemen in de inhoud van onderzoek. Een Word cloud (of: woordenwolk) kan daar verandering in brengen, omdat je toehoorders of lezers in één beeld laat zien welke woorden belangrijk zijn en hoe deze zich onderling verhouden tot elkaar. Een Word cloud is vaak interessanter dan een droge opsomming van gegeven antwoorden binnen een bepaald onderzoek.

Word cloud maken met Tagcrowd

Een tool om word clouds te maken voor kwalitatief onderzoek is de gratis tool TagCrowd. Het biedt de mogelijkheid om een publiek te laten zien hoe vaak woorden en begrippen terugkeren in gegeven antwoorden binnen het onderzoek. Een eenvoudige woordenwolk is hieronder te zien:

Wat is een Word cloud of een Wordle?

Een Word cloud of Wordle laat zien hoe vaak woorden in de kwalitatieve data voorkomen. Doordat veelgebruikte woorden geteld worden en in hun onderlinge verband getoond te zien zijn, geeft dit inzicht in de data en nodigt het uit om nieuwe vragen te stellen of stellingen te poneren, wat voeding geeft aan de discussie.

Kwalitatieve data bewerken voor Word cloud

Wel vraagt het enige bewerking van de kwalitatieve data om tot een juiste Word cloud of Wordle te komen. De records met antwoorden kunnen daartoe in een groot Word document gezet worden, om vervolgens per gegeven antwoord de volgende stappen te doorlopen:

De tagcrowd word cloud generator

  1. https://tagcrowd.com/

Verfijnmogelijkheden van Tagcrowd

Je kunt de juiste word cloud maken met behulp van deze instellingen binnen de Tagcrowd.

  1. De voertaal is instelbaar,
  2. De minimale frequentie van woorden is instelbaar
  3. Je kunt woorden weglaten, door ze in te typen.
  4. Visualise

Andere gratis Word Cloud tools

Naast Tagcrowd.com dat alleen tekst in beeld brengt, bestaan er andere Word cloud of Word cloud tools die tekst ook nog in een creatieve vorm weergeeft. Bekijk de 7 beste woordenwolk tools 2019.

https://www.gerbengvandijk.nl/tagcloud-maken-woordenwolk-maken/

[Over de gastauteur:]

Gerben G van Dijk houdt zich bezig met online dienstverlening vanuit de rol van online adviseur, webredacteur en SEO adviseur. Gevestigd in regio Utrecht. Hij is ook blogger en zijn motto is: “Online kennis delen, is klanten trekken, maar dan zonder acquistie”.

Volg ook zijn blog over webredactie.

https://www.gerbengvandijk.nl