Waar kunt je terecht met een klacht over je zorgverlenerWanneer je een behandeling hebt ontvangen van een zorgaanbieder en je hebt een klacht over de behandeling is het belangrijk dat je op tijd deze klacht schriftelijk kenbaar maakt. Wees zo zorgvuldig mogelijk bij het beschrijven van de klacht en vergeet niet alle details te vermelden. Wanneer je er uiteindelijk niet uitkomt met de zorgaanbieder dan is het mogelijk sinds januari 2017 om het geschil kenbaar te maken bij de onafhankelijke geschilleninstantie van de zorgaanbieder. Iedere zorgaanbieder is sinds 2017 verplicht zich aan te sluiten bij een geschilleninstantie in Nederland. Deze geschilleninstantie zal het geschil met de zorgaanbieder voor u gaan behandelen. Belangrijk om te weten is dat de eerste stap om het geschil te kunnen aanmelden bij de geschilleninstantie vereist dat je in eerste instantie het geschil ook bij de zorgaanbieder heeft gemeld. Deze moet namelijk wel gewoon de gelegenheid krijgen om tot een oplossing te komen. Hoe weet je welke geschilleninstantie je moet benaderenWanneer je een geschil hebt met een zorgaanbieder is het belangrijk om bij de juiste geschillencommissie het geschil te deponeren. Hiervoor kun je het beste contact opnemen met de zorgverzekering of zorgaanbieder. Beide kunnen je informatie geven welke geschilleninstantie je moet benaderen. Wanneer je hier niet de juiste informatie vindt is het ook mogelijk om een individuele geschilleninstantie te benaderen. Stichting Zorggeschil is een onafhankelijke geschilleninstantie waar dit kan worden nagevraagd. Verder zijn er verschillende criteria op basis waarop een geschilleninstantie uw geschil wel of niet in behandeling kan nemen. Zo mag het geschil nog niet bij een rechter zijn behandeld. Is dit het geval dan zal een geschillencommissie het geschil niet verder behandelen. Ook kunnen claims i.v.m. letselschade van boven de 20.000 euro niet worden behandeld door een geschilleninstantie. Je zult hiervoor naar de rechter moeten stappen. |