Massagepraktijkdebron

Hoe begin je met zoekmachinemarketing?

Zoekmachinemarketing is tegenwoordig één van de effectiefste manieren om het bereik en in het algemeen je bedrijf te laten groeien. Het is dan ook niet zo gek dat vrijwel ieder succesvol bedrijf hier in ieder geval iets mee doet. Online is namelijk de plek om tegenwoordig je zaken aan te bieden aan de menigte. Maar wat is zoekmachinemarketing nu eigenlijk? En hoe kun jij er een succesvolle start mee maken? lees vooral verder om hier achter te komen.

 

 Wat wordt er nu mee bedoeld?

 

Laten we beginnen bij de basics. Zoekmachinemarketing wordt ook wel SEO genoemd. SEO staat voor ‘Search Engine Optimalization’. Hiermee wordt bedoeld het optimaliseren van jouw website(s), om zo goed mogelijk gevonden te worden op een zoekmachine. Wat zijn zoekmachines dan precies? Dit zijn websites zoals Google of Bing waar mensen gebruik van maken om bepaalde informatie te vinden. Dit kan simpelweg alleen informatie zijn zoals een blog, een bepaald product dat ze willen kopen of een af te nemen dienst.

 

Met SEO probeer jij jouw bedrijf zo vindbaar mogelijk te maken op deze zoekmachines. Je wilt namelijk ze hoog mogelijk in de zoekresultaten komen te staan. Hiervoor kun je gebruik maken van betaalde advertenties of gratis proberen je vindbaarheid te verhogen. De advertenties worden als eerste gezien door de degene die een zoekopdracht invoert. Bedrijven betalen namelijk geld om op deze plek te komen te staan. Heb je het budget hier niet voor? Maak je dan geen zorgen. Er zijn zat andere manieren om hoog in de zoekresultaten te eindigen.

 

Met de gratis manier wil je het liefst net onder de advertenties komen in de zoekresultaten. Om hier terecht te komen worden gerichte marketingcampagnes opgezet. Wat je hiervoor in grote lijnen moet doen, is ervoor zorgen dat jouw website zo goed mogelijk aansluit op de zoekopdracht die iemand in Google invoert.

 

 Hoe ga je te werk?

 

Begin altijd met een vooronderzoek, voordat je met Search Engine Optimalization aan de slag gaat. Met het vooronderzoek bekijk je welke zoektermen het beste aansluiten op de zoekopdrachten en jouw site, dienst of product. Deze zoektermen worden ook wel ‘keywords’ of ‘sleutelwoorden’ genoemd. Door dit soort woorden op je site te implementeren kun je de vindbaarheid binnen de zoekmachine verhogen.

 

Het is belangrijk om verschillende aspecten in kaart te brengen bij deze zoekwoorden. Zo bekijk je altijd wat de zoekwoordvolume is van de term die je wilt gebruiken. Dit is het aantal keer dat de zoekterm per maand wordt gebruikt in een zoekopdracht. Hoe vaker een woord wordt opgezocht, hoe groter de kans dat het gebruik van dit woord jouw zoekplek zal verhogen. Toch moet je het gebruik van een populaire zoekterm ook afwegen aan de concurrentie van de zoekterm. Een populaire term zal naar alle waarschijnlijkheid ook veel gebruikt worden door andere websites en aanbieders. Als deze de zoekterm al enige tijd effectief gebruiken, wordt het aanzienlijk lastiger om hier tussen te komen.

 

 Content voor zoekwoorden

 

Veel bedrijven kiezen ervoor om hun content te verhogen door gebruik te maken van content. Dit kunnen blogposts zijn of andere stukken tekst die de nodige zoektermen bevatten, om de vindbaarheid te verhogen. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van een meta-titel en de rest van de content. De meta-titel is het stukje tekst dat als titel weergegeven wordt in de zoekopdracht. Het is belangrijk om deze binnen een bepaald aantal characters te houden en hierin de zoekwoorden te implementeren. Zo verhoog je direct de vindbaarheid.

 

De rest van de content, ook wel de bulk van de tekst, bestaat uit de informatie die jij de lezer wil geven. Dit kan natuurlijk over van alles en nog wat gaan, maar het belangrijkste is dat het gericht is naar de klanten die je wilt trekken en dat de zoekwoorden op een correcte wijze geïmplementeerd zijn. Eventueel kun je de content eindigen met een call-to-action. Dit is een klein stukje tekst, waarmee jij de lezer probeert toe te zetten tot een bepaalde actie. Dit kan bijvoorbeeld zijn voor de verkoop van een bepaald product of het opnemen van contact.

 

 Zorg voor je webpagina

 

Niet alleen de content is van belang, maar ook hoe de rest van jouw website eruit ziet. Sluiten bijvoorbeeld de URL’s van verschillende pagina’s wel aan op de zoekopdrachten of content? Dit is veelal wat bedrijven vergeten, waar toch nog aanzienlijk winst op is te behalen. Het is dan ook zonde om dit soort kleine dingetjes niet te gebruiken voor de marketing van jouw bedrijf.

https://cherry-marketing.nl/online-marketing/zoekmachineoptimalisatie/