Aanbiedingen

Hoofdpijn? Ontdek wat acupunctuur kan doen

Acupunctuur is een onderdeel van de traditionele Chinese geneeskunde. Hierbij worden zeer dunne naalden ingebracht in drukpunten op het lichaam. Afhankelijk van de symptomen. De meningen van de gevestigde medische gemeenschap over acupunctuur is wisselend. Toch heeft de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) acupunctuur sinds 1979 erkend als een veelbelovende behandeling van pijn.

Voordelen van acupunctuur bij hoofdpijn

Met acupunctuur wordt geprobeerd de stroom van positieve energie door het lichaam te herstellen. Ook kan de negatieve energie die pijn veroorzaakt, verwijderd worden. Vanuit een modern medisch perspectief, stimuleert acupunctuur verschillende systemen van het lichaam. Dit kan een genezingsreactie teweegbrengen. Acupunctuur verdeelt het lichaam in een reeks zones en drukpunten. Deze naaldpunten bevinden zich meestal in de buurt van zenuwen in het lichaam. De naald stimuleert de zenuwen om hormonen, zoals endorfine, vrij te geven die een reactie van het lichaam teweegbrengen. Deze stimulatie van het immuunsysteem en de bloedsomloop is wat voorstanders van acupunctuur beweren dat migraine en spanningshoofdpijn verlicht.

Risico’s en tekortkomingen van acupunctuur bij hoofdpijn

Als een gediplomeerd acupuncturist de behandeling verzorgt, zijn er weinig risico’s te verwachten. Soms ontstaan er blauwe plekken of is er sprake van vermoeidheid en pijn na een sessie. Dit is vooral het geval na een eerste afspraak. Wanneer de sessie wordt uitgevoerd met ondermaatse of vuile apparatuur kan dit zeer ernstig gezondheidsrisico’s met zich meebrengen. Maar dat geldt voor alle medische handelingen. Acupunctuur op zichzelf is misschien niet voldoende om chronische hoofdpijn te behandelen. Migraine, spanningshoofdpijn en clusterhoofdpijn die het dagelijks leven belemmeren, moeten wellicht ook worden aangepakt met pijnmedicatie.

Algemene richtlijnen

Er is geen speciale voorbereiding nodig voor een afspraak voor een acupunctuurbehandeling. Bij een eerste keer zullen er veel vragen zijn. De acupuncturist zal zeker kunnen adviseren over de hoeveelheid behandelingen en de frequentie van de behandelingen om verlichting van de symptomen te ervaren. Sommige mensen voelen kleine prikjes wanneer de naalden worden ingebracht. Sommige mensen voelen helemaal niets. Bespreek eventuele zorgen en angsten gerust met de behandelaar. Helaas vergoeden niet alle verzekeringsmaatschappijen acupunctuur in zijn geheel of deels. Het is daarom aan te bevelen eerst goed te onderzoeken wat de kosten zijn.

Andere alternatieve behandelingen

Etherische oliën en lichaamsbeweging kunnen ook verlichting van de pijn brengen. Lavendelolie blijkt ook een effectieve en veilige behandeling te zijn voor het bestrijden van acute hoofdpijn. Door lichaamsbeweging verbetert de bloedsomloop en vermindert stress.

Wanneer naar de dokter?

Het is niet de bedoeling dat acupunctuur de plek van de traditionele geneeskunde overneemt. Sommige hoofdpijnen vereisen onmiddellijke medische aandacht. Bezoek zeker een arts wanneer er sprake is van verlies van gezichtsvermogen, duizeligheid, of misselijkheid. Hoofdpijn na een klap op het hoofd, hoofdpijn die steeds erger wordt en ongewoon hevige hoofdpijn kunnen er allemaal op wijzen dat er onmiddellijk medische hulp nodig is. Door onderliggende factoren kan soms hoofdpijn optreden. Zoals een bloeddrukpiek of een allergische reactie. Het stellen van een diagnose in dit soort situaties is erg belangrijk.