Voetpijn en voetproblemen

Anatomie van de voet

De voet is een van de meest complexe delen van het lichaam. Het bestaat uit 26 botten verbonden door vele gewrichten, spieren, pezen en ligamenten. De voet is gevoelig voor veel stress. Voetproblemen kunnen pijn, ontsteking of letsel veroorzaken. Deze problemen kunnen leiden tot beperkte beweging en mobiliteit.

Wat zijn de verschillende soorten voetproblemen?

Voetpijn wordt vaak veroorzaakt door een onjuiste voetfunctie. Slecht passende schoenen kunnen verergeren en in sommige gevallen voetproblemen veroorzaken. Schoenen die goed passen en goede ondersteuning bieden, kunnen irritatie aan de voetgewrichten en de huid voorkomen. Er zijn veel soorten voetproblemen die de hielen, tenen, zenuwen, pezen, ligamenten en gewrichten van de voet beïnvloeden.

De symptomen van voetproblemen kunnen op andere medische aandoeningen en problemen lijken. Raadpleeg uw zorgverlener altijd voor een diagnose.

Wat is voetpijn?

Voetpijn kan een actieve levensstijl verslechteren. Voetpijn kan veel bronnen hebben, van fracturen en verstuikingen tot zenuwbeschadiging. Hieronder staan ​​3 veel voorkomende pijnpunten in de voet en hun oorzaken:

• Pijn in de bal van de voet. Pijn in de bal van de voet, gelegen op de bodem van de voet achter de tenen, kan worden veroorzaakt door zenuw- of gewrichtsschade in dat gebied. Bovendien kan een goedaardige (niet-kankerachtige) groei, zoals Morton’s neuroom, de pijn veroorzaken. Corticosteroïd-injecties en het dragen van steunende schoen inzetstukken kunnen helpen de pijn te verlichten. Soms is een operatie nodig.
  • Plantaire fasciitis. Plantaire fasciitis wordt gekenmerkt door hevige pijn in de hiel van de voet, vooral bij het opstaan ​​na het rusten. De aandoening is te wijten aan een overbelastingsblessure van het zooloppervlak (voetzool) van de voet en resulteert in ontsteking van de fascia, een taaie, vezelige weefselband die het hielbot verbindt met de basis van de tenen.
  • Plantaire fasciitis komt vaker voor bij vrouwen, mensen met overgewicht, mensen met beroepen die veel moeten lopen of staan ​​op een harde ondergrond, mensen met een platte voet en mensen met hoge bogen. Lopen of rennen, vooral met strakke kuitspieren, kan ook de aandoening veroorzaken.

De behandeling kan zijn:

• Rust
  • Ice pack-toepassingen
  • Niet-steroïde ontstekingsremmende middelen
  • Rekoefeningen van de achillespezen en plantaire fascia

Plantaire fasciitis is een irritatie van de plantaire fascia. Deze dikke band van bindweefsel reist over de onderkant van de voet tussen de tenen en de hiel. Het ondersteunt de natuurlijke boog van de voet. Het strekt zich uit en wordt strak wanneer de voet gewicht draagt.

• Achillespeesblessure. De achillespees is de grootste pees in het menselijk lichaam. Het verbindt de kuitspier met het hielbeen. Deze pees is echter ook de meest voorkomende plaats van breuk of tendinitis, een ontsteking van de pees door overmatig gebruik.

Achillespeontitis wordt veroorzaakt door overmatig gebruik van de pees- en kuitspieren. Symptomen kunnen zijn: milde pijn na inspanning die geleidelijk verergert, stijfheid die verdwijnt nadat de pees is opgewarmd en zwelling. Behandeling kan omvatten:

• Rust
  • Niet-steroïde ontstekingsremmende middelen
  • Ondersteunende apparaten en / of verbanden voor de spieren en pezen
  • Strekken
  • Massage
  • Ultrageluid
  • Versterkende oefeningen
  • Chirurgie

Diabetes en vaatziekten

Diabetes beïnvloedt de zenuwen en bloedvaten en de bloedstroom door het hele lichaam, inclusief de benen en voeten. Mensen met diabetes moeten regelmatig hun voeten controleren om wonden of wonden op hun voeten te ontdekken voordat zich complicaties ontwikkelen. Bovendien moeten ze een podotherapeut of orthopedische schoenmaker raadplegen om voetproblemen met diabetes te behandelen.