Pesten op de werkplek

75% van de slachtoffers verliet uiteindelijk een organisatie vanwege pesten. Omdat meer dan 80% van de pestkoppen in managementposities zat, hadden ze een zekere mate van macht over hun slachtoffer, die ze uitbuitten tot hun eigen sadistische doelen. De campagne tegen pesten op het werk (CAWB)

definieert pesten op de werkplek als “de herhaalde, kwaadwillige verbale mishandeling van een slachtoffer (de ontvanger) door een intimiderende pestkop (de dader) die wordt gedreven door de wens van de pestkop om het slachtoffer te beheersen.”

Het doel van elke pesterige werkomgeving is controle, macht, overheersing en onderwerping. De manier waarop dat doel wordt bereikt, varieert van pestkop tot bullebak, maar kan ook misleiding, corruptie en collusie, nalatigheid, plichtsverzuim, samenzwering of zelfs criminele daden omvatten.

De Canada Safety Council stelt dat pestkoppen vaak onzekere mensen zijn met slechte of niet-bestaande sociale vaardigheden met weinig empathie. Net als andere criminele types zoeken ze naar systeemstoringen en vinden ze het onzekere bedrijf bevredigend in hun vermogen om aan te vallen en de capabele mensen om hen heen te verminderen. Een pesterige werkomgeving onderwerpt het slachtoffer aan ongerechtvaardigde kritiek en zelfs aan kleine foutopsporing. Bovendien vernedert de pester vooral tegenover anderen het slachtoffer en negeert, overtreft, isoleert en sluit het slachtoffer uit.

“De meeste gevallen van pesten hebben betrekking op een seriële pester: één persoon aan wie alle disfuncties kunnen worden toegeschreven. De seriële pester heeft dit eerder gedaan, doet het nu en zal het opnieuw doen. De seriële pestkop op de werkplek wordt vaak aangetroffen in een functie die een machtspositie heeft, een hoge administratieve of procedurele inhoud heeft, maar weinig of geen creatieve vereisten.” Volgens Tim Field, specialist op het gebied van pesten op het werk in het Verenigd Koninkrijk.

Volgens Tim Field is de pester bedreven in het ontsnappen aan verantwoordelijkheid. Dit komt grotendeels door hun verbazingwekkende vaardigheid om misleiding en misperceptie te gebruiken om de aanklacht tegen hun aanklager te keren. Field merkt op dat de pester, wanneer deze ter verantwoording wordt geroepen, instinctief alles ontkent en vervolgens een agressieve tegenaanval uitvoert op basis van vervorming of rechtstreekse fabricage. Het doel is om te voorkomen dat de vraag wordt beantwoord, waardoor de vereiste om verantwoordelijkheid voor hun gedrag te accepteren wordt vermeden. Deze tactiek dwingt het slachtoffer om nog een lange verklaring te geven om de beschuldigingen van de pestkop te weerleggen. Heel voorspelbaar is de oorspronkelijke overtreding van de pestkop vergeten.

 

Neem een training tegen agressie mocht je met bovenstaande om willen leren gaan.

 

 

 

https://www.ivpp.nl/agressie-training/

Tags:

Lees deze artikelen voor meer inzicht

Uitvaartondernemer in Hoogvliet die rust en vertrouwen biedt

In een periode van verlies is rust van onschatbare waarde. Een betrokken uitvaartondernemer in Hoogvliet helpt u om overzicht te bewaren en ondersteunt u bij alle beslissingen die komen kijken bij een afscheid. Terwijl emoties

De impact van maatwerk winkel displays op klantbeleving

Wat zijn winkel displays en waarom zijn ze belangrijk? Winkel displays zijn meer dan alleen rekken of planken waar je producten op uitstalt. Ze zijn een cruciaal onderdeel van de winkelinrichting en spelen een grote

De Ultieme Gids voor een Cafetaria in Groningen – Waar Moet Je Op Letten?

Groningen, een levendige stad met een rijke cultuur en een bloeiende culinaire scene, is de perfecte plek om te genieten van een goede cafetaria. Maar met zoveel opties, hoe weet je nou waar je op

Heb je deze artikelen al onder ogen gehad?

Ontdek de boeiende en interessante verhalen die wij aanbieden en laat onze artikelen niet aan je voorbijgaan. Duik in diverse onderwerpen en blijf goed op de hoogte.

Gerelateerde artikelen die u mogelijk interesseren

Geen berichten meer om te tonen