Veel mensen hebben rug- en nekklachten en komen daar maar moeilijk vanaf. Je kent het zelf misschien wel: de klachten zijn niet zo erg dat je het gevoel hebt dat je naar de fysiotherapeut moet, maar ze zijn wel erg vervelend. Zelf zijn er gelukkig ook een aantal dingen die je kunt doen tegen een stijve rug of nek. In dit artikel geven we je daarom een aantal tips.

Een goed bed

Een goed bed is enorm belangrijk voor je houding en je lichaam. Als je niet lekker ligt, krijg je al snel last van rug- en nekklachten. Deze klachten kun je voorkomen door voor een matras en een kussen te kiezen die je lichaam ondersteunen. Door je lichaam ‘s nachts op de juiste manier te ondersteunen, zul je al snel merken dat je veel minder last krijgt van je rug en nek. Wil je een goed matras? Dan kun je een schuimmatras kopen bij Una Matras.

Je werkhouding

Ook je houding is belangrijk voor je rug en je nek. Als je de hele dag met kromme schouders, of een uitgestoken nek staat, is het logisch dat je hier snel last van krijgt. Let er dus op dat je goed recht staat en zit. Verder is de manier waarop je werkt natuurlijk ook erg belangrijk. Veel mensen hebben een kantoorbaan en dat is niet erg goed voor je gezondheid. Wanneer je de hele dag aan een bureau zit, is het belangrijk dat je ieder uur even probeert op te staan en een stukje te lopen. Al is het maar naar de keuken voor een glas water. Je kunt er ook voor kiezen om een ergonomisch bureau aan te schaffen, dit is een bureau dat je omhoog kunt schroeven, waardoor je er ook aan kunt staan. Staan is namelijk veel gezonder dan zitten.

Beweging

We beschreven het hierboven al kort, maar beweging is enorm belangrijk voor je lichaam. Wanneer je ervoor zorgt dat je dagelijks minimaal een uur (het liefst meer) beweegt, kan je lichaam veel meer aan. Zitten is namelijk enorm ongezond en door bijvoorbeeld te gaan wandelen, of te gaan sporten, houd je je gewrichten en lichaam soepel en in beweging. Dat maakt dat je minder snel last krijgt van klachten.