Wat is ADD en wat zijn add symptomen?

Je bent vast wel bekend met de term ADD, maar wat is ADD? Aandachtstekortstoornis (ADD) is een aandoening die het vermogen van de hersenen om aandacht te reguleren beïnvloedt. Zo zijn er ook specifieke ADD symptomen. Personen met ADD vinden het namelijk vaak moeilijk om zich te concentreren op taken en activiteiten. Ze kunnen ook zeer impulsief en hyperactief zijn en moeite hebben met het reguleren van emoties. ADD is een chronische aandoening die het voor mensen moeilijk kan maken om in het dagelijks leven te functioneren. Het kan mensen van elke leeftijd treffen, maar de symptomen zijn meestal ernstiger bij kinderen dan bij volwassenen.

Hoe herken je ADD?

Zoals we al aangegeven hebben is ADD een neurologische gedragsstoornis die meestal in de kindertijd wordt gediagnosticeerd en kan aanhouden tot in de volwassenheid. Gelukkig zijn er een aantal ADD symptomen die zichtbaar zijn, waardoor je kan identificeren als een kind mogelijk ADD heeft. Hieronder hebben we een lijstje met een aantal van deze symptomen:

• Onoplettendheid
  • Impulsiviteit
  • Hyperactiviteit
  • Moeite met concentreren op taken of activiteiten
  • Friemelen met voorwerpen of rusteloos gedrag, inclusief kronkelen in de stoel, tikken op voeten of handen, aan haar trekken en alles aanraken wat in zicht is
  • Overmatig praten
  • Gemakkelijk afgeleid door irrelevante stimuli
  • Afgeleid worden en vergeten wat ze aan het doen waren
  • Gebrek aan vooruit plannen
  • Problemen bij het volgen van instructies of regels

Hoe verschilt ADHD van ADD?

Wanneer er over ADHD gesproken wordt, wordt er ook vaak vanuit gegaan dat dit dezelfde symptomen zijn als ADD symptomen. Maar is dat ook zo? ADHD is een neurologische aandoening die kinderen en volwassenen treft. ADD is een vorm van ADHD, maar niet alle ADHD-ers hebben ADD.

ADHD wordt gekenmerkt door een onvermogen om zich op taken te concentreren, een onvermogen om stil te zitten en impulsiviteit. ADD wordt gekenmerkt door een onvermogen om zich op taken te concentreren en stil te zitten.